söndag 15 juli 2012

Dukan: Havreklipannkaka



Här är receptet på Havreklipannkakan som står i boken. Funkar perfekt till frukost. Jag äter den tillsammans med en skål yoghurt med linfrön (kryddat med kardemumma och lite Stevia).

2 msk havrekli (1,5 msk om du är i attack)
1,5 msk kvarg (jag tar min vitlökskvarg som består av kvarg, vitlök och Provençalska örter)
1 ägg eller 1 äggvita (jag tar 1 äggvita)
Kryddor
På senare tid har jag också lagt till röd lök

Blanda och stek. Ätes t.ex. med en skiva kalkon och på grönsaksdagarna brukar jag ha några tjocka skivor gurka med.

Man kan också söta den med Stevia och krydda med t.ex. kanel eller kardemumma.


Fas 1 och framåt.
Proteindag eller protein+grönsaksdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ska man steka i smör eller olja ?

Lena sa...

Kör du 100 % dukan skall du inte använda något fett. Eller i alla fall så lite som möjligt. Jag brukar använda olja i en sprayflaska som jag köpt, då går det åt väldigt lite.