onsdag 18 juli 2012

Dukan: Korv Stroganoff


Detta blev väldigt gott, fast kanske lite starkt... Här är de ungefärliga måtten, det var första gången jag gjorde den och det blev lite "man tager vad man haver":

OBS! Med nedanstående mått på sambal oelek, chili och vitlök blir denna gryta väldigt stark. Gillar ni inte starkt kanske ni skall ta lite mindre... :)

1 ViktVäktarnas Falukorv 3 %
1 påse (450 g) frysta champinjoner
ca 200 g svampmix (ICA's med blandade svampar)
2 rågade matskedar sambal oelek
1 matsked hackad chili
ca 7 vitlöksklyftor
1 röd lök hackad
3 nävar hackad vitkål
ungefär 150 g kvarg med vitlök i (egenblandad)
500 g krossade tomater

I en vanlig stekpanna stekte jag upp den tärnade falukorven och efter ett tag la jag i löken. I en större wokpanna hällde jag i alla frysta champinjoner och svampar, vitlöken och chilin. Detta fick steka ihop tills det mesta av vätskan hade försvunnit. Då hällde jag i korven och löken i wokpannan och fortsatte koka ihop. På med de krossade tomaterna och sambal och forsätt koka. Upptäckte då att det var lite för mycket vätska så jag hällde på massa vitkål också. När allt hade kokat klart så hällde jag i vitlökskvargen. Jag använder Valio's  mat- och bakkvarg (laktosfri) och den klarar att kokas. Har ni kvarg som inte klarar att kokas rekommenderar jag att man tar en annan sort.

Inga kommentarer: