söndag 15 juli 2012

Dukan: Lite tips och råd

Jag är ingen expert. Detta är mina RÅD och mina ÅSIKTER. Jag ombads skriva ihop detta till en bloggläsare och har sedan justerat infon lite. Kanske någon mer kan ha nytta av det?

Mina första 2 råd är att dels köpa boken. Den som är skriven av Dr Pierre Dukan själv. Det finns en annan som är skriven av en svensk tjej, den rekommenderar jag inte.

Sen skall du gå in på den engelska sidan och göra testet för att se hur länge du skall vara i attackfasen. Jag skulle vara det i 7 dagar. Under attackfasen äter du bara mat från 100-listans proteindel, samt 1,5 msk havrekli om dagen. Sen när du går över i fas 2, cruisefasen, tillkommer grönsakerna på listan vissa dagar, samt 2 msk havrekli. Från fas 1 och framåt finns också en tilläggslista! Man kan köra i olika rytmer. Vissa kör 1/1 (d.v.s. varannan dag proteiner och varannan dag proteiner + grönsaker). Andra kör 5/5 och sen finns det en tredje rytm som är 4/3. Proteiner måndag - torsdag och sedan proteiner + grönsaker fredag - söndag. Jag kör 1/1. 

Ett annat bra råd är att gå med i gruppen på Facebook; Vi Dukanare. Otroligt mycket pepp, stöd och tips! Jag är själv inte med i gruppen längre, men hade mycket nytta av den i början.

Upplägg? Mina första 12 veckor åt jag samma frukost varje dag; en havreklipannkaka (med dagens dos av havrekli, recept finns här) och en liten skål med naturell yoghurt (där jag har mina linfrön (som får dra i yoghurten i en halvtimme) och min Inolaxol, för även om jag älskar denna dieten så gör inte min mage det). Sen åt jag 1/4 Dukanskt rostebröd (recept finns här) med vitlökskvarg och en skiva kalkon under en vecka, tillsammans med min yoghurt med den andra msk havrekli, linfrön och Inolaxol. Gott med lite ombyte, men nu är jag tillbaka med havreklipannkakan igen. Update februari 2013: Nu behöver jag inte Inolaxolen längre, det räcker med linfrön. Och till frukost har jag helt gått över till Dukanbrödet, med vitlökskvarg och kalkon på.

Mellanmål på jobbet vid 10 blir t.ex. kvarg med crabsticks och sambal oelek, ett par kalkonskivor med kvargklet (kvarg, vitlök och örter), om det är grönsaksdag ett par skivor kalkon, lite sparris och lite sallad i en rulle, eller bara en bit kycklingfilé eller nötfärsbiff med lite vitlökskvarg. Här finns lite mer tips.

Lunch går jag hem och äter. Är det proteindag så blir det kanske kycklingfilé och vitlökskvarg, rostbiff och  vitlökskvarg , räk- eller kycklingomelett och vitlökskvarg eller biff och  vitlökskvarg . Inte så mycket variation på tillbehören, men jag har inte kommit på något annat. Folk som gillar keso (minikeso) använder det med olika smaksättningar. Sen om det är grönsaksdag så har jag gjort storkok av köttfärssås med massa grönsaker som jag äter med shiratakinudlar (se med om dessa nedan), eller kyckling och en god grönsaksröra, en läcker kycklingsallad med balsamvinägerdressing (3 msk balsamvinäger, 3 msk rödvinsvinäger och en väldans massa vitlök) eller något annat jag har hemma i olika kombinationer. Update februari 2013: jag har helt gått ifrån dressing och kör numera bara lite balsamvinäger på salladen. Köp en lite finare balsamvinäger, det är supergott på. Ett annat tips är att göra en god kall sås av kvarg, yoghurt, kryddor, vitlök och så blanda i varma Shiritakinudlar. Detta kan ätas tillsammans med t.ex. kyckling eller biff.
Mellanmål på jobbet igen, något av det jag sa ovan.

Middag på samma sätt som lunch.

Och så kvällsmat en skål yoghurt med linfrön, eller en pannkaka med kalkon, rödlök och lite Västan 5%.

Jag har alltid följande hemma: ägg, kalkon (älskar ICA's plånboksförpackade rökta kalkon), olika typer av grönsaker för grönsaksdagarna, rostbiff (ICA's är godast och innehåller minst kolhydrater), kvarg (kvarg är alltså samma som kesella, men för oss laktosintoleranta finns inte kesella, som är Arlas varumärke på kvarg), yoghurt m.m. I frysen har jag alltid köttfärssås, kycklingfilé, biff, räkor osv. Sötar yoghurten gör jag med Stevia Strö (ICA's) och smaksätter med kardemumma och vaniljpulver. Fiberhusk är bra, det kan man äta obegränsat av och kan använda till bakning (finns massa recept bland filer). Linfrön så klart (läs mer om linfrön nedan).

En liten parentes angående fiberhusk: Fiberhusk skall egentligen svälla i en kvart i vätska innan man använder det i någonting. Testa och ta 2 msk fiberhusk och häll på 2 msk vatten och se vad som händer, det blir snabbt hårdare än cement. Det vill man INTE skall hända i ens mage. De första gångerna jag åt fiberhusk blev jag förstoppad i över en vecka och fick jätteont i magen. Nu använder jag det, men det får dra i vätska ett bra tag innan. Finns det ingen direkt vätska i receptet (som t.ex. Dukanskt rostebröd) så tillsätter jag det ändå. I rostebrödet har jag 1 dl vätska till 2 msk fiberhusk, och den blandningen blir ungefär som trolldeg i konsistensen. Jag har, med hjälp av att testa mig fram, konstaterat att jag kan äta ungefär 0,5 msk fiberhusk på en dag (om det har fått svälla!) utan att få magproblem. Vissa klarar hur mycket som helst, andra klarar inte ens 0,5 msk.
Dukan går ju ut på massa proteiner och magra mjölkprodukter, så lite fett, kolhydrater och salt som möjligt. Max. 675 g mjölkprodukter (max. 2 % fett) per dag, och rödbetor, morötter och kronärtskocka skall man vara lite försiktig med på grönsaksdagarna (inte äta till varje mål). Annars finns inga regler, ät när du är hungrig, ät tills du är mätt. Inget vägande och mätande mer än ovan och ditt havrekli. Inget räknandes av kalorier. Det är det som är så härligt med denna dieten, eller jag vill mer kalla det för livsstil. En sån frihet!

Det finns en bra amerikansk site som drivs av en privatperson med stora insikter i dieten. Blir det någon ändring i råden så står det där. Hon har full koll på vad det är som gäller.

GLÖM INTE AV DE DAGLIGA PROMENADERNA!! GLÖM INTE DRICKA MYCKET!!

Vad som alla kanske inte tänker på när det gäller att dricka är att det inte bara är för viktminskningen vi skall dricka så mycket. Det är även för njurarnas skull. Vi äter väldiga mängder proteiner, och utan extra vätska klarar njurarna inte av att bryta ner proteinerna. Så det är NÖDVÄNDIGT att dricka mycket.

Lite noteringar: Jag äter nog oftare (och mindre) än de flesta, eftersom jag är Gastric Bypass-opererad. Ni som inte är laktosintoleranta har fler mjölkprodukter att välja mellan, jag kan bara äta kvarg (= kesella) och naturell lättyoghurt.

Nudlar:
Det finns 2 typer av nudlar som funkar i ALLA FASER av Dukan. Det är Shiritakinudlar, gjorda på japansk konjacrot, och Sjögräsnudlar, gjorda på sjögräs och aloe vera. Båda innehåller knappt några kolhydrater och väldigt få kalorier. Shiritakinudlarna ligger i en vätska och luktar väldigt illa. De måste sköljas noga innan de kan användas. I konsistensen är de "slajmiga", och man tillagar dem genom att hälla kokande vatten över dem och låta det stå 1 minut eller så. Sen blandar man ner dem i t.ex. en gryta eller köttfärssås, och så får de ta smak av det de blandas med.
Sjögräsnudlarna kommer inte i en vätska, men skall sköljas (fast det funkar utan att skölja, jag har glömt det några gånger). De är hårdare och ätbara direkt. Mer som glasnudlar i konsistensen och min absoluta favorit. Jag har blandat dem med grytor som Shiritakinudlarna, men min absoluta favorit är att ta en dutt olja i en liten stekpanna, lägga i en tesked (japp, jag gillar när det är starkt) med sambal oelek, en dutt saltreducerad soya och vitlökspulver och värma på det. Sen klipper jag ner en portion nudlar i detta. De är så hårda att de är svårstekta om man inte klipper ner dem. Detta blir supergott!

Linfrön:
När jag pratar om linfrön är det HELA linfrön jag menar. Det är en väldig skillnad på hela linfrön och krossade linfrön. Äter man krossade linfrön så tas de upp av kroppen och de är ganska kaloririka. De är säkert bra för magen, men inte lika bra för magen som de hela linfröna. Hela linfrön passerar rakt igenom magen och kommer ut hela. Inget av dess kalorier eller kolhydrater tas upp. Man skall lägga dem i blöt en stund, i vatten eller t.ex. yoghurt. Då bildas en gele, och det är denna gele som är bra för magen. Själva linfröna passerar alltså bara. 

Mängd:
Några har frågat om hur mycket man får äta och när på dagen. Med Dukan finns väldigt få begränsningar. Bortsett från de begränsningar jag nämnt ovan och i listorna jag länkat till, så är regeln "ät hur mycket du vill när du vill".

Inga kommentarer: