tisdag 21 augusti 2012

Dukan: Kavli räksoppa


Detta är en soppa som jag har gjort många gånger. Har dock inte haft denna i åtanke då jag inte tänkte på att Kavli har en Lätt räkost, med 3 % fett och 3 % kolhydrater. Nästan OK enligt Dukan...

Här är originalreceptet:
http://www.kavli.se/recept/sopporsallader/Pages/Kr%C3%A4ftsoppa.aspx

En kräftsoppa från början, som jag nu har gjort om till en räksoppa. Jag har ändrat lite på de andra ingredienserna också, och lagt till lite...

400 g (en burk) Kavli Lätt räkost
250 g kvarg/kesella (jag använder Valio's 0,3 % iga laktosfria mat- och bakkvarg som tål att kokas)
2 stora morötter
4 stora champinjoner
2 msk maizena
1 liter vatten
1 svampbuljongtärning
2 stora vitlöksklyftor
Lite olja för stekning

Strimla morötterna fint, och skär champinjonerna i tunna skivor.
Stek dessa i lite olja tillsammans med vitlöken.
Skaka maizenan i en liten burk med lite vatten. Häll detta i grytan tillsammans med resten av vattnet och buljongtärningen (smulad).
Låt detta koka i 5 minuter.
Häll i mjukosten och kvargen/kesellan i omgångar. Rör ut och se till att det blandas ordentligt innan du häller på nästa omgång.
Låt koka upp.
Salta och peppra.

När jag skall servera denna så häller jag först soppan i en tallrik (och eventuellt tinar den, den går utmärkt att frysa i portioner) och sen häller jag på massa räkor. Mums! Detta blev så gott. Jag har smakat på "originalet" och detta var minst lika gott.

1 kommentar:

Unknown sa...

Grymt god. Pimpade den med chiliflarn som höjde den ytterligare.
/-18 kg 👍